Asociațiile agricole – cooperative
Constituirea producatorilor agricoli in forme asociative deschide noi oportunitati de dezvoltare economica prin atragerea unor avantaje locale, zonale sau regionale si folosirea puterii colective in scopul cresterii prosperitatii membrilor, a familiilor lor si comunitatilor din care fac parte.
Membrii formelor asociative, indiferent de forma de organizare din care fac parte – asociatii, cooperative sau grupuri de producatori – au drepturi stabilite democratic.
In ultimii ani, pe plan mondial, datorita strategiilor de concentrare sau de dezvoltare, fermierii sunt pusi in fata unei decizii strategice fundamentale, si anume sa aleaga cum sa actioneze mai bine in conditii de nesiguranta pentru a realiza exploatatii agricole viabile, rentabile, rezistenta la concurenta, cu pietele de desfacere si eficienta in accesarea de fonduri financiare. Ca alternativa, fermierii realizeaza diferite forme de asociere, dintre care se evidentiaza cooperativele, grupurile de producatori si asociatiile de producatori.
Romania, aflata in prezent in situatia de adaptare la noile reglementari comunitare, dispune de o agricultura in care isi desfasoara activitatea aproximativ 37% din populatie, cu circa 3 milioane de parcele, a caror suprafata medie este de 1,5 ha, fapt care impune cu acuitate organizarea fermierilor in forme asociative, in vederea modernizarii acestei importante ramuri economice.
Avantajele economice ale fermierilor / taranilor care formeaza o cooperativa
– reduce numarul de intermediari din lantul de distributie
– reduce riscul de a nu avea desfacerea produselor
– creste influenta producatorului in stabilirea preturilor in relatie cu cumparatorii
– ofera o surse de venit de incredere, regulata si in timp util
– asigura furnizarea la timp a materialelor prime necesare productiei de calitate buna la un pret rezonabil
– asigura, de asemenea, in timp util material de aprovizionare prime de buna calitate la costuri rezonabile cooperativei care face distributie sau procesare
– deschide noi perspective pentru producatorul/lucratorul care poate adopta noi tehnologii (mecanizare, material saditor, etc) care sa ii permita sa se treaca de la practici traditionale la unele mai productive
- De ce sunt organizate cooperativele?
Oamenii se organizeaza in cooperative pentru a-si imbunatati veniturile sau pozitia economica sau pentru a furniza un serviciu care le este necesar. Cooperativa poate derula mai multe tipuri de activitati care au diverse beneficii pentru membrii si ii ajuta sa isi indeplineasca aceste obiective:
- Activitatile de marketing derulate de cooperativa
– Imbunatatesc puterea de negociere cu clientii – Combinarea volumului de produse de la mai multi membri este o parghie care le imbunatateste pozitia atunci cand au de-a face cu cumparatori; pot negocia ei preturile pentru cantitati mai mari;
– Reduc costurilor de achizitie – achizitionand volume mai mari de materii prime si materiale necesare se reduce pretul de achizitie. De asemenea prin participarea la dividende, membrii isi micsoreaza si mai mult costurile;
– Faciliteaza accesul pe piata sau extind oportunitatile de piata – Valoarea este adaugata produselor prin prelucrare sau oferind cantitati mai mari de un tip de asigurat si de calitate pentru a atrage mai multi cumparatori;
– Imbunatatesc calitatea produselor sau serviciilor – satisfactia membrilor se construieste prin adaugarea de valoare produselor, concurenta de cooperare prevede si imbunatatirea facilitatilor, echipamentelor si serviciilor;
– Reduc costurile / cresc veniturile;
– Reducerea costurilor de operare prin existenta cooperativei creste castigurile la dispozitie pentru distribuirea catre membri si cresterea veniturilor lor.
- Achizitionarea bunurilor / serviciilor
Cooperativele ofera adesea servicii sau produse care nu ar atrage alte afaceri private deci ele contribuie la obtinerea unor produse sau servicii altfel indisponibile.
Cooperativele pot fi de asemenea retele – flexibile de fabricatie pentru intreprinderile mici din zonele geografice locale.
– Prin aderarea la o umbrela de cooperare, membrii ating anumite obiective comune care altfel ar putea fi imposibil sa se realizeze pe cont propriu;
– Prin intermediul acestei retele, membrii impart costurile de cercetare de piata, respectarea legislatiei de mediu, tehnice sau de formare pentru angajati;
– Dezvoltarea in comun a productiei si patrunderea pe piata devin astfel, obiective fezabile.
Dezavantaje
– Puterea de negociere mai mare a cooperativei care decide pretul de ex. fata de pozitia agricultorului individual sa negocieze cu cumparatorii si sa se angajeze in productia pe scara larga.
Conditii de success
– transparenta in relatiile cu membri, de ex. in fixarea preturilor;
– membrii ar trebui sa fie foarte bine pregatiti si informati in mod corespunzator.